Informativ hemsida
Idag har de flesta företag en hemsida där man kan läsa om deras produkter och tjänster. En hemsida är ofta ett bättre alternativ än telefon och annons i tidningar numera. Faktiskt är nätet den första platsen man letar på när något nytt ska inhandlas eller beställas. Varesig man levererar produkter eller tjänster söker kunden efter detta på nätet. Därför är det också betydligt viktigare att få en hög rankning på google och andra söksidor. Man kan relativt enkelt själv bygga en hemsida med hjälp av gratis verktyg så som wordpress eller andra liknande program. Visst det krävs att man har lite kunskap i det men ofta finns det färdiga mallar som man kan använda. I dessa mallar behöver man bara byta ut bilder och fylla i text i själva mallen för att snabbt få en fungerande hemsida. Vill man ha en mer personlig och tydlig hemsida kan man kontakta ett företag som bygger sidan från grunden. Det är många saker som man bör fundera över när man ska lägga upp en hemsida. Vad vill man ha på sidan? Hur ska den se ut? Vilka färgval vill man ha? Vad ska kunden få ut av hemsidan osv. Detta är egentligen marknadsföringsfrågor som är viktiga att fundera igenom. Kanske har man en bra färgprofil i sin butik eller utarbetad profil med logga och andra saker som kunderna känner igen. Då är det förstås viktigt att arbeta på ett sådant sätt att även hemsidan hänger ihop med butiken. Kunden ska känna igen sig på hemsidan precis som i butiken.
Skapa din egen hemsida
Ett bra sätt att börja på är att titta runt på andra hemsidor på nätet. Se vad som du själv tycker är bra och vad som är mindre bra. Fundera på hur du vill att din hemsida ska se ut och på vad den ska förmedla. Kanske vill du att kunden direkt på hemsidan har möjlighet att köpa saker eller göra beställningar? Kanske vill du ha en möjlighet att skicka ut nyhetsbrev eller sms? Det finns många funktioner som man kan ha nytta utav och som kan underlätta för att hålla en bra kontakt med kunderna. Idag har många företag också en Facebook sida eller finns med på andra sociala medier. Då kan det vara en bra ide att lägga en länk om detta på hemsidan så att man ger kunder möjlighet att integrerar enklare. Det bästa är att själv föröka se på hemsidan så som kunden skulle titta på den. Man brukar säga att när en kund väl har hittat till hemsidan så har man 8 sekunder på sig att fånga kundens intresse innan han eller hon klickar sig vidare. Lyckas man fånga intresset under den tiden kan kunden spendera mycket mer tid på sidan.
Hemsida under förändring
En levande hemsida får gärna byta innehåll regelbundet. Detta gör det roligare för återkommande kunder. När man byter eller lägger till texter eller produkter kan det också vara trevligt att skicka ut ett nyhetsbrev som talar om för kunden att nu har det hänt något nytt. Det lockar kunderna att återkomma ofta. Ibland kan man skicka ut erbjudanden som enbart gäller kunderna som handlar på nätet eller på annat sätt visa sin uppskattning att de återkommer. Det är också intressant att kunna läsa av statistiken för att veta hur många som faktiskt är inne och läser på sidan. Man kan också se vilka sidor kunderna tycker är mest intressanta och var de stannar längre. Med denna information kan man sedan lättare gå vidare med hemsidan och lyfta fram det som intresserar kunden. En hemsida är en av de viktigaste platserna att marknadsföra sig på. Numera måste man finnas med på nätet för att locka nya kunder. E-handeln ökar ständigt och många uppskattar både enkelheten och smidigheten att göra sina inköp hemifrån.