Begreppet kan vara ganska luddigt för många, eller så har man en specifik bild som inte riktigt stämmer. Gör man ett besök på en webbyrå i Göteborg finns det säkert en hel del som i förväg föreställer sig ett dussin 20-åringar med ticks efter överkonsumtion av Red Bull, som sitter stint stirrande in i en datorskärm, knappt kontaktbara för att koden som ramlar ner över skärmen, likt den i filmen Matrix, hypnotiserat dem. Riktigt så illa är det inte.

Nej, är man på studiebesök hos en webbyrå i Göteborg är sanningen annan. För det första är den här formen av företag närmast att likna vid en reklambyrå som har specialiserat sig på kommunikation via digitala kanaler, och internet i synnerhet. Den kan ha valt att vara produktionsorienterad där den tillhandahåller lösningar i samarbete med en reklambyrå, där själva reklambyrån får huvuduppdraget och webbyrån agerar konsult i sin tur. Men den kan även vara en helhetsleverantör där all nödvändig kompetens finns in-house, och strategisk planering helt och hållet sköts av den.

Följer man processen på en webbyrå i Göteborg märker man att det nästan alltid arbetar projektorienterat. I samarbete med beställaren skrivs en specifikation med de krav som ställs på utseende, prestanda, syfte och mål. Det kan röra sig om en enstaka, isolerad beställning där man exempelvis skall bygga en webbsida. Men det kan även vara ett mer långsiktigt samarbete där man tar på sig att bygga en företagsportal för att sedan sköta löpande kampanjer med utgångspunkt från portalen, bygga upp en e-handelssida med bokningssystem, sköta annonser och nyhetsbrev, göra analyser, skärskåda användarvänligheten och trafiken till sidan för att ytterligare förbättra eller förändra. Det kan vara både förändringar av själva portalen, eller som underlag till förändringar i företagets arbetsprocesser.

En webbyrå kan helt enkelt bli en viktig strategisk konsult åt ett företag, eftersom internet idag är en så stor del av människors vardagsliv och en tjänst som på ett direkt och konkret vis talar om var processer fungerar, var det finns flaskhalsar, och var man behöver tänka om helt och hållet.

En del företag är så stora med ett så omfattande behov av de tjänster en webbyrå tillhandahåller, att de till slut helt enkelt skapar en egen avdelning istället, med egna anställda som sköter motsvarande uppgifter.


Kontakta oss för att anmäla felaktigheter på kontakt(at)gratishemsidor.nu