Att som företag sälja en vara eller tjänst kräver givetvis marknadsföring. Konkurrensen inom de flesta marknaderna är hård och det gäller att synas på internet. En hemsida breddar möjligheterna att nå ut till fler kunder på ett mycket effektivt sätt. Det är heller inte så att en webbsida enbart fungerar som en reklampelare utan även som försäljningsplattform. Det är inte alls ovanligt att företag har en integrerad webbshop på sin hemsida.

Företagens hemsidor bör inte enbart innehålla en snygg webbdesign utan även god funktionalitet. I många fall går dessa egenskaper att förena.

Funktionalitet och webbdesign

Funktionalitet handlar oftast om att en webbsida ska vara lätt att navigera och även få besökaren att snabbt finna den information som eftersöks. Webbdesign som är smart utformad kan bidra till funktionalitet och leda besökaren mot särskilda destinationer på hemsidan. I slutändan ska det leda till konvertering. D.v.s. att företaget lyckas få besökaren at exempelvis köpa eller på något sätt ta del av något som erbjuds via webbsidan. Det kan handla om att besökaren köper en konkret vara eller produkt eller kanske registrerar sig för ett nyhetsbrev. En hemsida till företag är därför viktig ur flera aspekter. Om inte besökaren köper något vid första besöket men registrerar sig för ett nyhetsbrev så innebär det inte enbart att besökaren kanske köper något vid andra besöket. Den kanske även kommer köpa vid flera tillfällen i framtiden. På så sätt är all form av konvertering på webben viktig även om det inte direkt ökar ett företags intäkter alla gånger.

SEO för företags hemsida

Hur slår man sig bäst fram i myllret på nätet när konkurrensen är så pass tuff? Av största vikt för företagen är att sökmotoroptimera sin hemsida (search engine optimization, SEO, som den engelska termen är). Det innebär att hemsidan optimeras gentemot främst Google. Ju mer populär och relevant en hemsida är desto bättre ranking får den i Googles sökresultat. Därför är det viktigt att arbeta för att synas när någon söker på vissa nyckelord. Olika företags verksamhet innebär olika relevanta nyckelord eller fraser. Om ett företag önskar sälja strumpor kanske det är viktigt för företaget att komma upp högt bland Googles sökresultat när man söker på ”köpa strumpor”. Att optimera utifrån nyckelord och fraser är egentligen bara en del av vad sökmotoroptimering kan innebära, men oerhört viktig för att öka trafiken till hemsidan, vilket i sin tur leder till ökad försäljning.

Webbsupport – viktig del av ett företags hemsida

Ett företags kunder är viktiga att vårda. En hemsida ger möjlighet till en bättre support. Dels kan man på förhand besvara vanliga frågor genom att informera om dessa specifikt på en sida. Men tyvärr är det inte alltid dessa svar är tillräckliga, och då är det fördelaktigt att till exempel ha ett integrerat webbformulär som besökaren kan fylla i och på så sätt beskriva sitt ärende. Informationen går sedan iväg som ett mail till företaget. Den som verkligen vill vara i framkant med support erbjuder chatt direkt från hemsidan. Att kunna erbjuda fler möjligheter till support ger företaget bättre förtroende och ett tyngre varumärke.

Responsiv webbdesign för bättre kundvård

Man vill inte gå miste om potentiella kunder så därför bör man fundera över responsiv webbdesign. Det innebär att hemsidan justeras automatiskt efter datorskärm, surfplatta m.m. Google har dessutom börjat ranka hemsidor sämre som saknar tillräckligt bra anpassningsförmåga. Att sin webbsida är responsiv visar såklart även på god kundvård. Idag är det viktigt att möta sina kunder i alla möjliga plattformar för att utgöra ett konkurrenskraftigt alternativ. Man kan inte räkna med att alla sina kunder kommer via datorn. Det finns även de som gör sina ärenden via mobilen på bussen o.s.v.


Kontakta oss för att anmäla felaktigheter på kontakt(at)gratishemsidor.nu